Ove Rasmussen blev født ind i en familie, hvor det religiøse havde en meget stor plads. Hans far,
Anders Rasmussen, var baptist, som det er omtalt i beskrivelsen af ham. Moderen, Louise, var ud af
en traditionel folkekirkelig familie, men det varede ikke lang tid, før også hun tilsluttede sig
læren om voksendåb. Så Ove blev – i modsætning til den ældre søster Elna - ikke barnedøbt. Ove er
født på skovfogedstedet i Vallø Storskov.
Som det fremgår af beretningen om Anders Rasmussen, var Oves barndom præget af ulykker og
fattigdom.
Skolegangen i den daværende Vråby skole, Lerskovvej 35, var hos den kendte skolelærer Einar Hansen.
I hans hjem var Thorvald Stauning en flittig gæst. Einar Hansen var den, der mere end nogen anden
førte Stauning frem til hans første valg til Folketinget som kandidat i Faxe-kredsen. Det er omtalt
i forskellige biografier om Thorvald Stauning, men i denne sammenhæng er især et ikke udgivet
manuskript interessant. Det er udarbejdet af hans søn Søren Stauning og bærer titlen ”Degnen i
Vråby”. Det findes på Lokalhistorisk Arkiv i Hårlev, men jeg har med tilladelse fra Søren Stauning
fået udleveret en kopi.
Denne skolegang hos socialdemokraten Thorvald Staunings læremester kombineret med familiens skæbne
blev afgørende for Ove Rasmussens senere politiske engagement.
Efter skolegangens afslutning havde Ove en periode som medhjælper ved landbruget, men den
slægtsbestemte dragning mod træhåndværket lå dybt i ham. Hans storesøster, Elna, berettede om et
møbel, han i sine tidlige ungdomsår havde fremstillet som gave til hende. Det eksisterede ikke, da
jeg hørte om det, men som jeg husker hendes beskrivelse, var det resultatet af en meget fin
forarbejdning af træ fra cigarkasser.
Oves drøm blev realiseret, da han kom i lære som karetmager hos Albert Jacobsen i Vedskølle. Han
forlod dog lærepladsen uden lærebrev på grund af uenighed med mester. Den udløsende episode var, at
mester gav ham ordre til at slå græs til kreaturerne med le. Det mente Ove ikke hørte med til de
relevante arbejdsopgaver i uddannelsen til karetmager, og så blev han brutalt jaget hjem.
Det var i øvrigt i overensstemmelse med læremesterens stil. Far beskrev en episode, hvor en
bærkræmmer, som Albert Jacobsen mente havde snydt ham, blev lokket ind på værkstedet til en grufuld
gang klø.
Hvor lang tid, oplæringen stod på, ved jeg ikke, men det var tilstrækkeligt til, at Ove kunne
etablere sig som selvstændig tømrer og snedker i Endeslev-Vråby kommune.
På det tidspunkt var Anders veletableret med sin købmandshandel og tilhørende vareruter med brød og
kød. Der var gode muligheder for, at Ove kunne gøre nytte, så han indgik i familieforetagendet,
hvor også lillebror Johannes var beskæftiget.
Oves trang var dog træbranchen. Derfor etablerede han sig med et lille savværk med en stationær
Ford-motor i købmandsforretningens æblehave. Sammen med Anders havde han også forskellige
aktiviteter som brændesavning med en transportabel rundsav trukket på en trailer af en traktor.
Denne traktor blev udlejet til transport af egnens tærskeværk i høsttiden.
Militærtjenesten blev aftjent ved ingeniørtropperne i Ryvangen.
Efter giftermålet med Theodora i 1927 indgik Ove kompagniskab med sin svigerfar om dennes snedker-
og bedemandsforretning i Slagelse. Her fik han den oplæring i bedemandsvirksomhed, som senere blev
ham til stor nytte. Men kompagniskabet omfattede i lige så høj grad prædikantvirksomheden i
baptistmenigheden. Ove kom på prædikantlisten. Af Baptisternes Ugeblad 7. oktober 1927 fremgår, at
også formaliteterne for hans prædikantvirksomhed blev bragt i orden. Menigheden i Eskildstrup
rapporterer:
"Menigheden afholdt søndag den 25. september høstfest i Elim. Den unge br. Ove Rasmussen af
Enderslev, der af Slagelse menighed for nylig er valgt til hjælpeprædikant, talte ved gudstjenesten
om eftermiddagen."
Det unge ægtepar flyttede ind i lejligheden i baptistkirken Løvegade 61. Her varetog de
pedelfunktionen, men Oves bidrag til menighedslivet gik langt videre.
Vi ser ham med stigende hyppighed optræde på prædikantliusten. I BU 22.02.1929 s. 58 optræder ham
som referent fra Den Sjællandske Baptistungdoms fastelanvnsstævne i Nyrup kirke. Referatet er
flydende og velskrevet med små poetiske indslag.
BU 03.05.1929 s. 139 omtaler aktiviteterne på Baptisternes Højskole i Tølløse. "... Kursusset for
Hjælpeprædikanter sluttede til Paaske. Dette Kursus var i alt besøgt af 5 Deltagere, hvoraf dog kun
de 2 kunne være der hele tiden. Disse 2 var Brødrene J. Bentsen fra Hjørring Menighed og Ove
Rasmussen fra Slagelse Menighed."
Oves levende interesse for det fremstormende radiomedie kommer til udtryk i samme blad side 143 i
rubrikken FRA LÆSERNE. Her opfordrer han til drøftelse af radioen som redskab for Baptisternes
missionsvirksomhed. Han underskriver sig "Ove Rasmussen, Baptistkirken, Slagelse".
Næste skridt fremgår af BU 07.06.1929 s. 183. Her er formuleret en opfordring til at danne et
Lytterforbund, underskrevet af Ove Rasmussen og G.N. Øder.
Ove Rasmussen har haft hjemve. Som omtalt under Frederik Holm har heller ikke svigerfar været fri
for problemer. Det kommer til udtryk i BU 23.05.1930 s. 162:
"Sønd. den 27. April havde vi en stor Fest i Kirken her i Slagelse, og Anledningen tikl Festen var
tredobbelt ... Afskedsfest for Br. O. Rasmussen og Velkomstfest for Br. O.G. Jensen, København, som
er flyttet hertil for at tjene Slagelse Baptistmenighed som Prædikant og Leder ... Tak til Br.
Rasmussen for hans Arbejde i Menigheden."
Ove og Theodora drog 31. marts 1930 til Endeslev for at ernære sig ved håndværksvirksomhed og
savskæreri. Han optræder dog fortsat på prædikantlisten i Slagelse, ikke mindst til højtiderne -
antagelig i tilknytning til familiebesøg i Slagelse.
I 1931 er Ove aktiv i baptistsamfundets virksomhed på fødeegnen. 7.-10. og 12. juli gennemfører
han sammen med forstander L.G. Abildgaard fra menigheden i Eskildstrup en møderække i Køge (BU
03.07.1931 s. 216). I BU 13.11.1931 s. 369 har han et indlæg om Østsjællands-Missionen. I BU
05.02.1932 og 12.02.1932 skriver han under overskriften "Forløsningen stunder til" om tidens
ulykker med krise og arbejdsløshed og den verdslige visdoms magtesløshed. Hans politiske ståsted
skinner igennem i hans omtale af kapitalens magt og prioritetsbestyrerens trældom.
Ove Rasmussen bliver i 1932 og 33 i stigende grad inddraget i Eskildstrup menigheds aktiviteter
både på hjemegnen og i Menighedens centrale kirkeliv på Midtsjælland. Ind imellem dukker han stadig
op på prædikantlisten for Slagelse. Det fortsætter helt hen i 1937, hvor han er på listen den 6.
juni 1937, kort før svigermor Augustas død (BU nr. 23, den 04.06.1937 s. 184).
Ove Rasmussen etablerede sig i Endeslev på en del af den grund, der hørte til ”Hjørnet”.
Grundstykket blev udmatrikuleret og udstyret med både savskæreri og snedkerværksted. Overfor i den
tidligere ”fattighave” opførte han det smukke hvide Sandgravhus, Lerskovvej 22, som blev børnenes
fødested. Dette hus solgte han omkring 1945 og opførte bolig i tilknytning til værkstedet. Den har
i dag adressen Lerskovvej 25.
Det var naturligt, at Ove med sin erfaring fra bedemandsforretningen i Slagelse kom til at
assistere den aldrende snedker og bedemand i Endeslev, hvis navn jeg ikke med sikkerhed husker, men
mon ikke han hed Hansen? En lidt særegen person, der på det tidspunkt boede alene. Jeg ved ikke, om
han havde været gift. Hans rustvogn var en Ford A årgang 1931. Det blev fortalt, at hvis han skulle
flytte rustvognen eller tilbagelægge en kortere afstand, tog han træskoene af og satte dem på
trinbrættet, før han satte sig til rattet.
Ove vandt snedker Hansens tillid, og da denne trak sig tilbage, jeg tror det var lige efter krigen,
overtog han bedemandsforretningen med lager og rustvogn. Ud over lageret i Endeslev i et lejet
lokale, havde forretningen en filial med lager i Hårlev hos Lars Nielsen, der havde en lille
ejendom i Hovedgaden ved banelinien, hvor Vallø kommunes rådhus ligger i dag (2004). Lars Nielsen
var ansat på Hårlev Mejeri, der lå lige overfor.
Ove passede forretningen og fremstillede selv kister, når tiden tillod det. De blev malet hos
“Malerchristian” i Vråby. I stigende omfang hentede vi dem færdige på en lille fabrik i Dalby.
Finansieringen var med vekselkredit. Jeg husker, hvordan jeg som dreng fulgte far ind på
fabrikantens kontor og med undren så de mystiske blanketter blive udfyldt og forsynet med
underskrifter. Han kørte desuden med rustvognen for snedkerne i Herfølge, Karise og Algestrup.
Bedemandsforretningen var i Oves besiddelse til hans død, og derefter drev Theodora den med
assistance fra Asger og mig. Vi var blevet tidligt og kontant introduceret til bestillingen. Se
beskrivelsen i mit eget afsnit.
Ægteskabets første periode var præget af den store sorg, at de to første børn, Bengt og Børge,
begge døde som ganske små. Men det var samtidig en religiøs opbrudstid. Ove og Johannes drog
omkring til de frikirkelige menigheder og prædikede og sang, så det var en lyst. Brødrene Rasmussen
var kendt og værdsat vidt omkring.
De blev på et tidspunkt grebet af Den Apostolske Kirkes lære. Hovedmanden bag denne vækkelsesbølge
hed Sigurd Bjørner. Men den mest fascinerende personlighed har nok været Anna Larssen, den kendte
og enestående talentfulde skuespillerinde, som afbrød karrieren og i 1912 giftede sig med Sigurd
Bjørner. Hun fulgte ham på hans kampagne for udbredelse af læren om dåb i helligånden, tungetale og
profeti. Menigheden fik tilholdssted i en stor barak på Blegdamsvej ved Trianglen kaldet
Evangeliehuset.
Ove og Johannes fortsatte deres virke i dette trossamfund, og var vistnok tilknyttet menigheden i
Næstved. Men for Ove fik det en ubehagelig afslutning. Jeg kender ikke tidspunktet, men gengiver
forløbet, som jeg husker det fra hans mund.
Praksis i Den Apostolske Kirke var, at man havde medlemmer, der var anerkendt som profeter. I en
form for trance videregav de, hvad man opfattede som Guds direkte ordrer til menighedens medlemmer.
Man kaldte personer til hverv som forstander, hyrde, evangelist og profet. Det var ikke kun
grundlaget for udpegning af menighedsforstandere med også for deres omflytninger mellem
menighederne. En sådan profet gav besked om, at Ove skulle rejse til Aalborg og indtræde som
forstander for menigheden her.
Ove valgte ikke at efterkomme påbudet. Jeg syntes ikke, at Gud gav det samme budskab direkte til
mig, fortalte han. Men profeten udtalte en form for forbandelse over ham, som han gang på gang
vendte tilbage til senere i tilværelsen, når noget gik galt. Han udtrådte af kirkesamfundet, og
først en del år senere, antagelig omkring 1952-53, trådte han igen ind i Baptistsamfundet. Det blev
i Roskilde. I mellemtiden havde han dog stadig kontakt til frikirkelige kredse, og der kom jævnlig
omrejsende prædikanter til hjemmet i Endeslev.
Ove Rasmussen var en rastløs natur, der også i en periode forsøgte sig som omkringkørende
handelsmand med slagterivarer. Først omkring 10 år før sin død kom han i gang med den politiske
karriere, der førte til hvervene som sognerådsformand i Endeslev-Vråby kommune i 1950,
skatterådsformand i Store Heddinge skattekreds og medlem af Præstø amtsråd.
For min far var tiden fra 1948 til hans død en betydningsfuld periode. Om det var den lykkeligste,
ved jeg ikke, men for hans forfatterskab var det langt den mest frugtbare.
Denne aktive skriveperiode skal nok ses på baggrund af en stærk personlig krise, som han
gennemlevede, efter han i sin sædvanlige rastløshed noget uoverlagt havde solgt sin savværks- og
tømrervirksomhed. I den korte periode, hvor han forsøgte at skabe familien en tilværelse med
trævareproduktion i Hårlev, kom han til erkendelse af sin usædvanligt stærke følelsesmæssige
binding til fødeegnen. Selv om afstanden kun var 5-6 km, var det for ham som at komme fra frugtbart
land til ørken, og han følte sig syg i sin inderste sjæl.
Jeg husker, hvordan han længe kunne stå i stuen i det lille hus i Endeslev, vi flyttede ind i efter
”hjemkomsten”, og se ud over sin barndoms marker til skoven, hvor hans morfar havde været
skovfoged. Der samlede han indtrykkene og genoplevede de begivenheder, der danner baggrunden for
hans digtning.
Jeg har belyst denne side af ham i forordet til min hjemmegjorte udgave af hans litterære
produktion.
Et øjebliksbillede fra Ove Rasmussens daglige miljø ca. 1947 er det foto, der viser næsten hele
familiedynastiet samlet på trappestenen foran købmandsforretningen ”Hjørnet”. Det er valgt som
forsidebillede til slægtsbogen om Hendrich Mathiasen og personerne udpeget i indholdsfortegnelsen.
Denne familiekoloni havde et sammenhold, der var præget af den omtalte fælles religiøse,
frikirkelige indstilling.
Det kan måske i dag synes svært at fatte, men for disse simple folk fra landet var det et stort
spring, de foretog, ind i en international frikirkelig bevægelse og en præstation at blive
anerkendt trods deres baggrund.
Til gengæld blev det en betydelig social isolation i bondesamfundet i Endeslev. Her var det Indre
Mission og Grundtvigianerne, der regerede, og den store fjende for de etablerede var disse
voksendåbens forkæmpere. Men vi havde det godt i vores familiesamfund, selv om det var svært at
være barn i skolen og på sportspladsen og i øvrigt skulle afstå fra mange af de aktiviteter og
glæder, kammeraterne deltog i.
Men de var også respekterede og afholdte. Johannes som den store lokale ”entertainer” og Ove som
håndværksmesteren og den socialdemokratiske politiker og senere sognerådsformand blandt et flertal
af venstrebønder.
Et lille indtryk af Ove og Johannes og det miljø, der kom til at præge en stor del af deres
tilværelse, kan man få ved at lytte til min båndkassette fra et møde i Enderslev Forsamlingshus den
7. oktober 1956, halvandet år før Ove døde. Her får vi både Pinsemissionen ved Tabormenigheden i
København og Baptistmenigheden i Roskilde repræsenteret gennem sang og tale. Men hvad der især er
interessant i denne forbindelse er indtrykket af Johannes som mødeleder og af Ove Rasmussen, der
sluttede mødet med tale og bøn. Forskellen på de to brødre er tydelig i stil og ordvalg. Men det må
også af mig som 17-årig mødedeltager konstateres, at ordvalg og stil er præget af situationen og
langt fra hverdagen. Nok især for Ove. Kurt Nielsen har optaget og bevaret originalbåndet.
FOTO
5. Theodora og Ove med deres hunde i haven ved Sandgravhus ca. 1933. Theodora er gravid med Bengt.